Voert in 2030 de verplichte elektronische B2B-facturatie in en in 2031 e-reporting

16.9.2026 (Updated)

Wanneer wordt de elektronische B2B-factuur in Nederland verplicht?

De Nederlandse regering heeft ervoor gekozen om de verplichte elektronische factuur met ingang van 1 juli 2030 uit te breiden naar binnenlandse transacties tussen bedrijven (B2B).

Deze datum sluit bovendien aan bij de door ViDA vastgestelde Europese planning, die voorziet in belangrijke veranderingen op het gebied van elektronische facturering en digitale rapportage voor intracommunautaire B2B-transacties vanaf juli 2030.

De huidige aanpak betekent een ontwikkeling ten opzichte van de eerder bestudeerde alternatieven. In maart 2026 werden aan het parlement verschillende opties voor de opzet van het toekomstige model voorgelegd. Na analyse van de verschillende mogelijkheden heeft de regering besloten het tijdschema te versnellen en toe te werken naar een systeem dat elektronische facturering en digitale rapportage combineert.

De regering stelt een geleidelijk proces voor dat ruimte biedt om de wetgeving uit te werken en bedrijven en technologische leveranciers voldoende tijd te geven om hun systemen aan te passen.
Het geplande tijdschema omvat de volgende mijlpalen:

  • Maart 2026: voorlegging aan het parlement van de alternatieven en aanbevelingen voor de opzet van het mandaat.
  • September 2026: actualisering van het voorgestelde model en bevestiging van het geplande tijdschema voor 2030 en 2031.
  • 2027: opstellen van de wetgeving. Het is de bedoeling dat het wetsontwerp door de regering wordt goedgekeurd en vervolgens aan het parlement wordt voorgelegd.
  • 2028: verwachte afronding van het wetgevingsproces, met als doel ongeveer twee jaar de tijd te geven om de implementatie voor te bereiden.
  • 1 juli 2030: verwachte inwerkingtreding van de nationale B2B-e-factuur. 
  • 1 juli 2031: verwachte inwerkingtreding van de digitale rapportage voor binnenlandse transacties.

Het tijdschema is nog afhankelijk van de ontwikkeling en goedkeuring van de betreffende wetgeving.

Welke standaard zal de e-factuur in Nederland hanteren?

Een van de belangrijkste aspecten van het voorgestelde model is het gebruik van de Europese norm EN 16931 voor gestructureerde elektronische facturen.

EN 16931 legt het Europese semantische model vast voor de essentiële elementen van een elektronische factuur en vormt een fundamenteel onderdeel om de interoperabiliteit tussen de verschillende systemen die binnen de Europese Unie worden gebruikt, te waarborgen.

Volgens de tot nu toe bekendgemaakte aanpak is Nederland van plan deze norm te gebruiken voor binnenlandse transacties en is het in principe niet van plan om daarnaast aanvullende nationale normen te gebruiken.

Er moeten echter nog belangrijke technische aspecten worden uitgewerkt, zoals de syntaxis die definitief zal worden toegestaan, de verzendmechanismen en de volledige architectuur die de uitwisseling van facturen en de daaropvolgende rapportage van informatie zal ondersteunen.

Wanneer gaat de digitale rapportage van start?

Na de inwerkingtreding van de elektronische B2B-factuur is Nederland van plan een tweede verplichting in te voeren: de digitale rapportage van binnenlandse transacties vanaf 1 juli 2031.

De regering is van mening dat het uitbreiden van de digitale rapportage naar het binnenlandse domein de opsporing van btw-fraude zal verbeteren en de controlemechanismen van de belastingdienst zal versterken.

ordt het gebruik van Peppol verplicht?

Een van de belangrijkste aspecten waarover de Nederlandse regering nog moet beslissen, is de infrastructuur die zal worden gebruikt voor de uitwisseling van elektronische facturen.

Peppol lijkt een van de belangrijkste opties te zijn. Het netwerk is al geïmplementeerd in Nederland en wordt met name gebruikt voor elektronische facturering met overheidsinstanties.

Bovendien werd in een door EY in opdracht van de Nederlandse overheid uitgevoerde studie aanbevolen om Peppol te gebruiken voor de uitwisseling van elektronische B2B-facturen.

Een van de geanalyseerde opties is een architectuur op basis van een vijfhoekmodel (5-corner model). In dit schema is, naast de afzender, de ontvanger en hun respectieve dienstverleners, een extra laag betrokken die bedoeld is voor het rapporteren van informatie aan de belastingdienst.

Dit model zou het mogelijk maken om de gedecentraliseerde uitwisseling van facturen tussen bedrijven te combineren met de verstrekking van fiscale informatie die door de autoriteiten wordt vereist.

De definitieve architectuur is echter nog niet goedgekeurd. Het verplichte gebruik van Peppol en de precieze rol van de dienstverleners moeten daarom nog als openstaande kwesties worden beschouwd.

Hoe moeten bedrijven zich voorbereiden?

Hoewel de definitieve wetgeving nog verschillende technische aspecten moet concretiseren, kunnen bedrijven die in Nederland actief zijn alvast beginnen met het in kaart brengen van de impact van de toekomstige verplichting op hun factureringsprocessen.

De voorbereiding omvat het controleren of hun systemen in staat zijn om gestructureerde elektronische facturen te genereren, te valideren, te verzenden, te ontvangen en te verwerken, en zich vervolgens aan te passen aan de verplichtingen voor digitale rapportage.

Voor internationale organisaties is deze uitdaging bijzonder relevant, omdat de Nederlandse tijdlijn samenvalt met de invoering van nieuwe Europese vereisten die voortvloeien uit ViDA.

Bij EDICOM helpen we multinationale ondernemingen om deze scenario’s vanuit een globaal perspectief aan te pakken, door de verschillende vereisten op het gebied van elektronische facturering en e-rapportage van elk land te integreren met hun beheersystemen. Hierdoor kunnen ze anticiperen op wijzigingen in de regelgeving zonder elke nieuwe verplichting als een op zichzelf staand technologisch project te behandelen.

Heeft u meer informatie nodig over elektronische factuurmodellen in Europa?

Neem contact op met ons team van experts en wij analyseren de behoeften van uw bedrijf.

Neem nu contact met ons op